Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities

Quick Access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


BASMA SANATI USTASI NASRA ŞİMMESHİNDİ VE İKONOGRAFİ
( NASRA SHIMMESHID AND ICONOGRAPHY, MASTER OF PRINTING ART )

Author : YASEMİN ÖZEN    
Type :
Printing Year : 2020
Number : 7
Page : 381-388
DOI Number: :
Cite : YASEMİN ÖZEN , (2020). BASMA SANATI USTASI NASRA ŞİMMESHİNDİ VE İKONOGRAFİ. Pearson Journal of Social Sciences - Humanities, 7, p. 381-388. Doi: 10.46872/pj.112.
    


Summary

Basma sanatı topluma ait gelenek, görenek, zevk ve inançları yüzyıllardır en iyi şekilde yansıtan sanat dallarından biridir. Bu sanat oyulmuş ahşap kalıplar kullanılarak çeşitli kök ya da kimyasal boyalarla kumaş üzerine yapılan sanat türüdür. Mardin’ de yaşayan Şımmeshindi ailesi basma sanatı alanında haklı bir üne sahiptir. Süryani kökenli olan Şımmeshindi ailesi, Mardin’de iki yüz yıldır basma sanatını bir aile geleneği olarak sürdürmektedirler. Basma sanatında geleneğinin son temsilcisi olan Mardinli Süryani basma sanatı ustası Nasra Şımmeshindi, hem din dışı hem de İncil’den aldığı konularla kendi yorumunu katarak oluşturduğu motif ve desenleri büyük çoğunluğunu öznel bir bakış açısıyla farklı amaçlarla kullanılan kumaş malzemelere aktarmaktadır. Bu çalışmanın yöntemi, Nasra Şımmeshindi’nin öznel bakış açısıyla oluşturduğu basmalarını Hristiyanlık öncesi ve sonrasında yapılan ikonlarla karşılaştırılarak sanatçının biçemindeki farklılıklar evrensel bir çerçevede literatür taraması ile incelenecektir. Bu bağlamda Nasra Şımmeshindi’nin Vaftiz, Son Akşam Yemeği, Çarmıha Gerilme, Meryem ve Çocuk İsa ile farklı azizleri resmettiği basmaları ele alınacaktır. Sonuç olarak, çalışmaları ve kullandığı teknikler Mardin’in tarihi dokusunun şekillenmesinde ve çoklu kültürel yapının muhafaza edilmesinde önemli bir rol oynamaktadır, geleceğe ışık tutması açısından yaptığı sanatın önemi vurgulanmaktadır.



Keywords
basma sanatı, Süryani, ikonografi

Abstract

Printmaking is one of the branches of art that best reflects the traditions, customs, tastes and beliefs of the society for centuries. This art is a type of art made on fabric with various root or chemical dyes using carved wooden molds. Şımmeshindi family living in Mardin has a rightful reputation in the field of printing. The Şımmeshindi family, of Syriac origin, has been continuing the art of printing in Mardin for two hundred years as a family tradition. Nasra Şımmeshindi, the last representative of the practice of printing, Syriac printmaker from Mardin, transmits the motifs and patterns, she created by adding her own interpretation with both non-religious and Biblical subjects, on fabric materials used for different purposes with a subjective perspective. The studys method was compared with the icons made before and after Christianity, by comparing the prints created by Nasra Şımmeshindi with a subjective perspective. The differences in the artist’s style of were analyzed in a universal framework with a literature review. In this context, the baptism, the Last Supper, the Crucifixion, the Virgin Mary and Child Jesus, and the prints of Nasra Şimmeshindi, depicting different saints will be discussed. As a result, his work and techniques have played an important role in shaping the historical texture and preserving the multi-cultural structure.



Keywords
Printmaking, Syriac, Icons,

Advanced Search


Announcements


     Değerli Bilim İnsanları! Dergimizin  Aralık sayısına makale yükleyebilirsiniz.



    Değerli Bilim İnsanları! Dergimizin Ekim sayısı yayınlanmıştır.

     


Address :19 Mayıs Mahallesi, 34360 Şişli, İstanbul, TURKEY
Telephone :+905467292493 Fax :
Email :pearsonjournal@gmail.com

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri