İHSAN ÇAKICI’NIN RESİMLERİNDE ANADOLU KÜLTÜRÜNÜN GÖSTERGELERARASI ÇÖZÜMLENMESİ
Özet Görüntüleme: 279 / PDF İndirme: 130
DOI:
https://doi.org/10.46872/pj.198Anahtar Kelimeler:
Göstergelerarası, İhsan Çakıcı, Anadolu Kültürü, Resim SanatıÖzet
Tarihsel süreç içerisinde bir sanat disiplininde üretilen eser, aynı disiplinde ya da farklı disiplinde üretilen başka bir sanat eserinin içerisinde tekrar ete kemiğe bürünebilmektedir. Yazın-resim, resim-müzik, fotoğraf-yazın, sinema-resim gibi farklı disiplinler arasındaki bu yeniden üretim/alıntılama biçimi göstergelerarasılık olarak kavramsallaştırılmıştır. Buna bağlı olarak bu araştırmada, sanat anlayışını büyük ölçüde göstergelerarası üretim biçimi üzerine konumlandırarak eserlerinde Anadolu kültürünü yansıtan sanatçılardan İhsan Çakıcı’nın yapıtlarındaki alıntılamaların çözümlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bulgularının tüm sanat dallarında yeni yaklaşım ve oluşumlar için farklı bakış açıları sunması bakımından önemli görülmektedir. Araştırma, nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi ve görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında sanatçının; Anadolu Medeniyetler Müzesinde yer alan üç boyutlu tarihi eserleri göstergelerarasılık yöntemi kullanarak çağdaş bir yorumla yapıtlarına yansıttığını; ilk çağ eserlerinden ele aldığı detaylarla üzerinde yaşadığımız toprakların zengin kültürüne ve tarihine dikkat çektiğini ve tarihi eserlerimizin önemini bir kez daha vurguladığını söylemek mümkündür