AZER DADAŞOV’UN PİYANO ÇALIŞMASINA BİR BAKIŞ
Özet Görüntüleme: 76 / PDF İndirme: 90
DOI:
https://doi.org/10.46872/pj.302Anahtar Kelimeler:
Azer Dadaşov, piyano muziği, konser, minyatür, prelüd, PoemaÖzet
Sunduğumuz makale, A.Dadaşov’un piyano müziğinin analizine ayrılmıştır. Bestecinin bazı piyano eserleri çeşitli araştırmalarda incelenmişse de bu mirasın tamamı incelenmemiştir. A.Dadaşov’un yaratdığı görüntüler, insanın iç dünyası ile ilgili yönlerin yanı sıra insan ve evren arasındaki ilişkiyi, bireysel dünyanın yaratılış arzusunu içerir. A.Dadaşov’un çalışmalarının önemli bir parçası olan piyano müziği, irili ufaklı çeşitli türlerle temsil edilmektedir. Burada piyano ve orkestra konserlerinden küçük prelüdlere kadar her türlü türü bulabilirsiniz. Böylece bestecinin piyano müziği, farklı yaşlardaki piyanistlere geniş bir seçenek sunar. Azer Dadaşov’un piyano eserleri arasında piyano ve kamera orkestrası için yazılmış üç konserin yanı sıra bir dizi küçük minyatür ve bağımsız oyun yer alıyor. Besteci piyano ve orkestra için üç konser bestelemiştir. İlk konser 2004’te, ikincisi 2009’da ve üçüncüsü 2010’da gerçekleşti. Minyatür türler Azer Dadaşov’un piyano müziğine hakimdir. Genç piyanistler için olan dizi burada özellikle dikkat çekicidir. A.Dadaşov’un “Altı Prelüd”, “Altı Minyatür”, yedi danstan oluşan “Çiçek için”, ayrıca dört sonatina, pastoral vb. piyano çalışmaları vardır. Besteci, performans sanatında ustalaşan genç piyanistin teknik yeteneklerini göz önünde bulundurarak, çocukların renkli halay gücünü, parlak görüntülerin dünyasını canlandırmaya ve ilginç müzik panelleri oluşturmaya çalıştı. Bestecinin piyano serisi “Altı Prelüd” (1966), “Altı minyatür” (1968), “Altı hüznlü minyatür” (1985), “Çiç?k için” (1986), “Atmacalar” (2001) çocuk müziği öğretim repertuarında yer almaktadır. Bu minyatürler okul ve genç piyanistlerin konser programında geniş yer alıyor. Adından da anlaşılacağı gibi, bu dizilerin çoğu programlanmıştır. Belirli bir türle ilgili dizilerde, her örneğin kendi görüntü-duygusal içeriği vardır ve dizi içinde belirli bir bağlantı ilkesine gore sıralanır. Azer Dadaşov’un piyano müziği, farklı hacim ve içerikteki bağımsız oyunların da karakteristiğidir. Bunlar arasında piyano ve oda orkestrası için “Poema” (2012), “Uzay şarkısı” (2015), “Bagatel” (2010), “Övgü”, “Komik dans” (2009), dört sonat, “Üç badem ve bir ceviz”, “Tanrının kurbanı”, “Bayrağım”, “Deneme”, “Zarafet” ve diğerleri bulunmaktadır. A.Dadaşov’un piyano müziğinde modern anlatım araçlarının kullanımı ve bestecinin yazım teknikleri gözlemlense de besteci, formun somutlaşmasında klasik gelenekleri tercih eder. Bestecinin müziğinde her motif, genel içeriğine bağlı olarak en küçük ayrıntısına kadar ana fikrin somutlaşmasına hizmet eder.