Peter Ackroyd’s Chatterton as a Historiographic Metafiction


Özet Görüntüleme: 52 / PDF İndirme: 12

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13369790

Anahtar Kelimeler:

Historiography, Metafiction, Historiographic Metafiction, Intertextuality, Paratextuality, Aporycyphal History

Özet

Bu çalışma, Peter Ackroyd'un Chatterton romanını, tarihsel söylemi özdüşünümsel kurgusal unsurlarla iç içe geçiren bir tür olan tarihyazımsal üstkurmaca merceğinden incelemektedir. Ackroyd'un bu çalışması tarih ve kurgu kavramları arasındaki sınırları bulanıklaştırarak ve tarihsel anlatıların inşa edilmiş doğasını vurgulayarak geleneksel tarih ve kurgu kavramlarına meydan okuyor. Linda Hutcheon'un tarihsel olayların parodi ve metinlerarasılık gibi kurgusal tekniklerle kaynaşmasını vurgulayan çerçevesinden yola çıkan bir analiz yoluyla Chatterton, temsil ve gerçekliğin provokatif bir keşfi olarak ortaya çıkmaktadır. Roman, şair Thomas Chatterton'ı merkeze alarak tarihsel anlatımların gerçekliğini sorunsallaştırmakta ve onun yaşamı ve ölümüyle ilgili çok sayıda, birbiriyle çelişen anlatılar sunmaktadır. Bu alternatif tarihler yalnızca resmi kayıtların güvenilirliğini sorgulamakla kalmayıp, aynı zamanda tarihsel bilginin öznel doğasının da altını çizmektedir. Üstelik Ackroyd, geleneksel tarih yazımı uygulamalarını yıkmak için illüstrasyonlar, epigraflar ve kendine gönderme yapan şiirler gibi yan metinsel unsurları kullanır. Bunu yaparak Chatterton, okuyucuları tarihin nasıl inşa edildiğini ve yorumlandığını yeniden düşünmeye davet etmekte ve sonuçta tarihsel gerçekliğin tasvirinde gerçek ile kurgu arasındaki karmaşık etkileşimi göstermektedir.
Anahtar kelimeler: tarih yazımı, üstkurmaca, tarihyazımsal üstkurmaca, metinlerarasılık, yanmetinsellik, apokrif tarih. 

Referanslar

Barthes, R., & Heath, S. (1977). Image Music Text. Fontana Press. London.

Curie, M. (2013). Metafiction. Routledge Press. London and New York.

Dawson, P. (2016). From Digressions to Intrusions: Authorial Commentary in the Novel. Studies in the Novel, 48(2), 145-167.

Dealgado, V. (1997). The Death of the Author: A Reading of Peter Ackroyd’s Chatterton, EPOS, XIII, 347-360.

Hutcheon, L. (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. Routledge Press. London.

Hutcheon, L. (1989). The Politics of Postmodernism. Routledge Press. London.

Kristeva, J. (1986). The Kristeva Reader. Oxford Press.

Marshal, B.K. (1992). Teaching the Postmodern: Fiction and Theory. Routledge Press. New York.

McHale, B. (1987). Postmodernist Fiction. Routledge Press. New York and London.

Natoloi, J., & Hutheon, L. (1993). A Postmodern Reader. State University of New York Press. Albany.

Onega, S. (1999). Metafiction and Myth in the Novels of Peter Ackroyd. Camden House Press.

Onega, S., & Ackroyd, P. (1995). Interview with Peter Ackroyd. Twentieth Century Literature, 42 (2), 208-220.

Quinn, E. (2006). A Dictionary of Literary and Thematic Terms. New York: Facts on File Inc.

Waugh, P. (1984). Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. Routledge Press. London and New York.

White, H. (1973). Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. John Hopkins University Press. Baltimore.

White, H. (1978). Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. The John Hopkins University Press. Baltimore and London.

Yayınlanmış

2024-09-09

Nasıl Atıf Yapılır

İREN, A., & OKUROĞLU ÖZÜN, Şule. (2024). Peter Ackroyd’s Chatterton as a Historiographic Metafiction. PEARSON JOURNAL, 8(29), 1525–1544. https://doi.org/10.5281/zenodo.13369790