BASMA SANATI USTASI NASRA ŞİMMESHİNDİ VE İKONOGRAFİ
Özet Görüntüleme: 136 / PDF İndirme: 38
DOI:
https://doi.org/10.46872/pj.112Anahtar Kelimeler:
basma sanatı, Süryani, ikonografiÖzet
Basma sanatı topluma ait gelenek, görenek, zevk ve inançları yüzyıllardır en iyi şekilde yansıtan sanat dallarından biridir. Bu sanat oyulmuş ahşap kalıplar kullanılarak çeşitli kök ya da kimyasal boyalarla kumaş üzerine yapılan sanat türüdür. Mardin’ de yaşayan Şımmeshindi ailesi basma sanatı alanında haklı bir üne sahiptir. Süryani kökenli olan Şımmeshindi ailesi, Mardin’de iki yüz yıldır basma sanatını bir aile geleneği olarak sürdürmektedirler. Basma sanatında geleneğinin son temsilcisi olan Mardinli Süryani basma sanatı ustası Nasra Şımmeshindi, hem din dışı hem de İncil’den aldığı konularla kendi yorumunu katarak oluşturduğu motif ve desenleri büyük çoğunluğunu öznel bir bakış açısıyla farklı amaçlarla kullanılan kumaş malzemelere aktarmaktadır. Bu çalışmanın yöntemi, Nasra Şımmeshindi’nin öznel bakış açısıyla oluşturduğu basmalarını Hristiyanlık öncesi ve sonrasında yapılan ikonlarla karşılaştırılarak sanatçının biçemindeki farklılıklar evrensel bir çerçevede literatür taraması ile incelenecektir. Bu bağlamda Nasra Şımmeshindi’nin Vaftiz, Son Akşam Yemeği, Çarmıha Gerilme, Meryem ve Çocuk İsa ile farklı azizleri resmettiği basmaları ele alınacaktır. Sonuç olarak, çalışmaları ve kullandığı teknikler Mardin’in tarihi dokusunun şekillenmesinde ve çoklu kültürel yapının muhafaza edilmesinde önemli bir rol oynamaktadır, geleceğe ışık tutması açısından yaptığı sanatın önemi vurgulanmaktadır.