Laments of Women Minstrels
Abstract views: 321 / PDF downloads: 104
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8082094Keywords:
Laments, Women Minstrels, PoetsAbstract
The tradition of lamenting is as old as the history of the Turkish nation. This article aims to explain the tradition of lamentation and focus on the places where lamentations were performed by female minstrels. Investigated Minstrels and Poets are primarily Makbule Leman, Yaşar Nezihe (Bükülmez). Nigâr Hanım, İhsan Raif Hanım, Şükûfe Nihal, Emine Hanım, Hasibe Ramazanoğlu, Hasibe Hatun, Dudu Karabıyık, Âşık Derdimend (Fatma Oflaz). Fatma Behice Batur, Ozan Şah Turna, Minstrel Sürmelican (Kaya), Gülhanım Yıldırım, Hatçe Ana (Hatice Şahinoğlu), Dikmenli Emine Şener, Kamanlı Minstrel Emine Bacı, Minstrel Fatma İnan, Pir Sultan's Daughter Sanem, Minstrel Kevser Ezgili, Minstrel Ayşe Çağlayan, Minstrel Yeter Yıldırım, Minstrel Gülhanım Yıldırım, Âşık Nurşah (Durşen Mert). Women minstrels and poets who lived in the last century in Turkiye have contributed to the survival of this tradition by lamenting the painful events that affected them very much.
References
Aral, A., Şener E. (2019), https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/emine-emine-sener.
Arslan İ.. Türkmen Ağıtçısı Andırınlı Hasibe Hatun. https://www.tirsikdergisi.com/sayfa/yazarlar/ismail-aslan/turkmen-agitcisi-andirinli-hasibe-hatun/ Erişim zamanı: 06.01.2023.
Boratav P. (2010), Halk Geleneğinde Atatürk ve Atatürk Devrimleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 2015, 36 (1), Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ausbf/issue/3235/45078
Çetindaş D. (2010), Hüzünlü Bir Aşkın Biyografik Okuması: Şükûfe Nihal ve Yakut Kayalar. Türklük bilimi Araştırmaları: 155-169.
Çınar S. (2008), Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında Türkiye'de Kadın Âşıklar. Tez (Doktora) İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Demir H. (2018), Mezâr, Cânımı Âteşlere Eden İlkâ’ Nigâr Hanım’ın Eserlerinde Ölüm Teması, Modern Dönemde Edebiyat, Eğitim, İktisat ve Mühendislik, Ankara: Berikan Yayınevi, 295-311.
Demirdağ, Altıkulaç R. (2015), A Woman in The Ottoman Empire: Poet Nigâr Hanım and Her Lovepoems. Osmanlı İmparatorluğunda Bir Kadın: Şair Nigâr Hanım ve Aşk Şiirleri International Journal of Language Academy, 3(4) 367-373.
Demirdağ, Altıkulaç R. (2020), Edebiyatta Ölüm ve Şair Nigâr Hanım’ın Şiirlerinde İntihar Yazını. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2) 28-41.
İnan, A. (1985), Manas Destanı, Ankara.
Kaya, D. (1999), Anonim Halk Şiiri. Ankara: Akçağ Yayınları.
Kaya, D. Bir Âşık Ailesi: Âşık Yüzbaşıoğlu ve Ailesindeki Diğer Âşıklar. https://turkoloji.cu.edu.tr/HALK%20EDEBIYATI/25.php. Erişim zamanı 09.01.2023.
Kemal, Y. (2014), Ağıtlar folklor derlemesi. Yapı Kredi Yayınları.
Köksel, Behiye. Türk Sözlü Şiir Sanatında Kadin Yaratıcılığının Arketipleri T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü kongresi. Türk Halk edebiyatı.
file:///C:/Users/90539/Downloads/TurkSozluSiirSanatindaKadinYaraticiligininArketipleri_20190318110642179.pdf. Erişim zamanı 09.01.2023.
Köksal, H. (1992), Günümüz Aşık ve Şairlerinde Ağıt Yakma Geleneği. Erdem, 12(34),135-150.
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/686942.
Makal T, K. (1986), Anadolu’da Ağıtçı Kadınlar. 3. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi, İzmir. http://www.gulceedebiyat.net/konu-tahir-kutsi-makal-anadolu-8217-da-agitci-kadinlar-11846.html
Manya İ. (1983), Halk Şiirinde Ana Sesi Kadin Ozanlar Antolojisi. İnanç Yayınları. https://www.scribd.com/document/374676276/Halk-Şiirinde-Ana-Sesi-İlkin-Manya.
Öger A. (2006), Buldan Yöresinde Ağıt Yakma Geleneği ve Yöre Ağıtları Üzerine Bir Değerlendirme. Ege Üniversitesi, Türk Dünyası Araştırmaları Enstitüsü Buldan sempozyumu 23-24 Kasım. http://buldansempozyumu.pau.edu.tr/kitap/15.oturum/4.pdf.
Özdemir A. (2019), Âşık Derdimend ana (Fatma Oflaz). http://www.bizimsivas.com.tr/kose-yazilari/sik-derdimend-ana-fatma-oflaz-4097.html. Erişim zamanı 09.01.2023.
Sümbül M. (2011), Ramazanoğlu ailesinden bir ozan: Hasibe Ramazanoğlu. Prof Dr Mine Mengi adına Turkoloji Sempozyumu, Adana 20-22 Ekim, 556. https://turkoloji.cu.edu.tr/mine_mengi_sempozyum/muzaffer_sumbul_hasibe_ramazanoglu.pdf. Erişim zamanı 09.01.2023.
Şahinoğlu H. (2008), Ana ve Üç Oğul, Ay Yayınları, Aydın.
Tatar Kırılmış, İ. (2012), Şair Bir Halk Kızı Yaşar Nezihe Bükülmez, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 70-84.
Temiz M. (2005), Andırın (Kahraman Maraş)’dan derlenen ağıtlar (İnceleme-Metin). T.C. Fırat Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü
https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11508/16172/188324.pdf?sequence=1
Turan, F., A, Reyhan Gökben S. (2014), Geçmişten Günümüze Sazda ve Sözde Usta Kadınlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
Türkan. H. K. (2019), Çağlayan/Ayşe, Ayşe Çağlayan. https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/caglayan-ayse-ayse-caglayan
Uğurcan, S. (1990), Makbule Leman Hayati, Şahsiyeti, Eserleri. Türklük Araştırmaları Dergisi 6. 331-407.
Yeniterzi, E. (2011), Tanzimattan cumhuriyetin ilk yıllarına kadar Konyalı şair ve yazarlar. Selçuk üniversitesi Türkiyat Araştırmalar Dergisi. 100, 77-59.
https://dergipark.org.tr/en/pub/sutad/issue/26290/277022.
Yıldızdağ, G. (2019), Hatce Ana, Hatice Şahinoğlu. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hatce-ana-hatice-sahinoglu. Erişim zamanı 09.01.2023.
www.edebiyathane.com/kimseye-etmem-sikayet. Erişim zamanı 09.01.2023.
https://www.turkuler.com/ozan/DKgulhanim.asp. Erişim zamanı 09.01.2023
https://sites.google.com/site/edebiyolum/turkiyede-kadin-asiklar/dudu-karabiyik. Erişim zamanı: 09.01.2023.
https://www.ozanlarodasi.com/2021/11/ask-dudu-karabyk-kimdir.html. Erişim zamanı 09.01.2023.https://diegazete.de/safaka-veda/ Erişim zamanı: 06.01.2023.
http://www.ezgidiyari.com/index.php?searchtext=Aşık%20Kevseri&searchtype=kaynak&letter=&adi=Çile%20(Ağıt)&id=6890&start=1&total=57. Erişim zamanı: 06.01.2023.
https://cem24d.wordpress.com/2009/11/26/kizi-senem’in-agiti/ Erişim zamanı: 08.01.2023
https://corum.ktb.gov.tr/Eklenti/56830,corum-halk-siiri-antolojisi-1pdf.pdf?0 Erişim zamanı: 08.01.2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PEARSON JOURNAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.