Sanat ve Irkçılık: 2001 Sonrası Avrupa’da Irkçılık Temsilleri


Özet Görüntüleme: 2 / PDF İndirme: 3

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14364789

Anahtar Kelimeler:

Sanatta ırkçılık, Avrupa'da ırkçılık, Stereotip, Irkçılık

Özet

Bu makale, 2001 yılı sonrasında Avrupa sanatında ırkçılığın yansımalarını incelemektedir. 11 Eylül 2001 saldırılarının ardından dünya çapında hızla yükselen önyargı ve ayrımcı söylemler, Avrupa’da sanat ve kültürel üretim alanlarında da derin etkiler yaratmıştır. Sanat eserleri, bir yandan toplumların bilinçaltındaki korku ve önyargıları yansıtan bir araç işlevi görmüş, diğer yandan bu önyargılarla eleştirel bir hesaplaşmanın platformu olmuştur. Çalışma kapsamında dizi, sinema, edebiyat ve karikatür gibi farklı sanat dalları ele alınmış; bu alanlarda üretilen eserlerin toplumsal ayrımcılıkla nasıl ilişkilendirildiği analiz edilmiştir. Araştırma, sanatın ideolojik ve politik bir araç olarak hem ötekileştirici söylemleri yeniden üretme hem de bu söylemleri sorgulama potansiyelini vurgulamaktadır. Özellikle Müslüman topluluklara yönelik İslamofobik temsiller, göçmen karşıtı söylemler ve ayrımcı politikaların kültürel üretime etkisi, makalenin ana tartışma eksenini oluşturmaktadır. Sanatın hem ayrımcılık ve önyargıları görünür kılmada hem de bu toplumsal sorunlarla mücadele etmede oynadığı ikili rolü anlamak, Avrupa’nın 21. yüzyıldaki toplumsal dönüşümlerini kavramak açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu kapsamda çalışma, 2001 sonrasında Avrupa sanatında ırkçılığın sanat eserlerine nasıl yansıdığına odaklanarak, bu yansımanın çeşitli örnekler üzerinden derinlemesine incelemektedir.

Referanslar

Balcı, Ş. ve M.E. Çiftçi (2021). “Makul”ü Öldürmek: Kalifat Dizisinde Müslüman Kimliğinin Temsili. Journal of Media and Religion Studies, 4(2), 237-250. https://doi.org/10.47951/mediad.1011477.

Bradbury, S. (2011). From racial exclusions to new inclusions: Black and minority ethnic participation in football clubs in the East Midlands of England. International Review for the Sociology of Sport, 46(1), 23-44. https://doi.org/10.1177/1012690210371562.

Cerceo, E., Zimmerman, M.A. ve Delisser, H.M. (2022). Diversity, Equity, and Inclusion: Moving from Performance to Transformation Through the Arts and Humanities. Journal of general internal medicine, 37(4), 944-946. https://doi.org/10.1007/s11606-021-07225-2.

Cleland, J. ve Cashmore, E (2013). Fans, Racism and British Football in the Twenty-First Century: The Existence of a ‘Colour-Blind’ Ideology. Journal of Ethnic and Migration Studies, 40(4, 638–654. https://doi.org/10.1080/1369183X.2013.777524.

Çınğı, T. (2020). Korku Mekanlari: Terör Korkusunun Mekansal Boyutu ve Kaçınma. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 23(1), 1-33. https://doi.org/10.18490/sosars.728236.

Doidge, M. (2012). ‘If you jump up and down, Balotelli dies’: Racism and player abuse in Italian football. International Review for the Sociology of Sport, 50(3), 249-264. https://doi.org/10.1177/1012690213480354.

Dow, S. R., A.M.C. Hernández ve M.D. Camero (2019). Aylan Kurdi, Twitter y la indignación efímera. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 165, 121-142. https://doi.org/10.5477/cis/reis.165.121.

Eken, B. ve D.Y. Taluğ (2023). The Visualization of Hate Speeches in Wartime Propaganda Posters. Art Time, 4(1), 30-37. https://doi.org/10.5152/Arttime.2023.1255441.

Enany, N. E. (2016). Aylan Kurdi: the human eefugee. Law Critique 27, 13-15. DOI 10.1007/s10978-015-9175-7.

Foner, N. (2015). “Is Islam in Western Europe like race in the United States?” . Sociological Forum, vol. 30, no. 4, 885-889. ttp://www.jstor.org/stable/24878705. Accessed 6 Dec. 2024.

Fox, J.E., L. Moroşanu, L. ve E. Szilassy (2012). The racialization of the new European migration to the UK. Sociology, 46(4), 680–695. https://doi.org/10.1177/0038038511425558.

Giscombe, C.L. ve M. Lobel (2005). Explaining disproportionately high rates of adverse birth outcomes among African Americans: the impact of stress, racism, and related factors in pregnancy. Psychological bulletin, 131(5), 662-683. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.5.662.

Karanfil, S. (2024). Sanatta Irkçılık Eleştirileri (2001-2021): Viyana Weltmuseum Re: Present Unlearning Racism Sergisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Lisanüstü Eğitim Enstitüsü.

Koçak, M. (2012). Türkler hakkında ırkçı Alman fıkraları. Gazi Türkiyat 1 (11), 93-99.

Kossakowski, R. (2017). Where are the hooligans? Dimensions of football fandom in Poland. International Review for the Sociology of Sport, 52(6), 693-711. https://doi.org/10.1177/1012690215612458.

Merolla, J.L. ve E.J. Zechmeister (2009). Terrorist Threat, Leadership, and the Vote: Evidence from Three Experiments. Political Behavior, 31(4), 575–601. DOI 10.1007/s11109-009-9091-3.

Özçalık Dumaoğulları, S. ve S. Kul (2022). Alman medyasında “dönerci cinayetleri” temsiliyeti: yeni ırkçılık ve “aşırı” Alman ırkçılığı arasındaki Diyalektik. Moment Dergi, 9(2), 421-437. https://doi.org/10.17572/mj2022.2.421-437.

Piwoni, E. (2015). Claiming the nation for the people: the dynamics of representation in German public discourse about immigrant integration. Nations and Nationalism , 83-101. https://doi.org/10.1111/nana.12084.

Piwoni, E. (2020). Mass-mediated discourse on emotion, and the feeling rules it conveys: The case of the Sarrazin debate. Current Sociology, 68(3), 390-407. https://doi.org/10.1177/0011392117751574.

Rotaru, A. (2023). European dystopias/utopias in Ayaan Hirsi Ali’s Submission: Part I (2004) and Michel Houellebecq’s Submission (2015). Journal of European Studies, 53(1), 37-52. https://doi.org/10.1177/00472441221141982.

Sipahi H. ve H. Karamanoğlu (2022). Terörün kentleşmesi olgusuna karmaşık sorunlar perspektifinden bakmak. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies JAVS) , vol.8, no.2, 119-135. http://dx.doi.org/10.29228/javs.62722.

Travlos, K., D. Akyüz ve C.M. Travlos (2023). Caricaturing the enemy: caricatures and the Greek-Turkish War 1919-1922. The European Journal of Humour Research, 10(4), 57-81. https://doi.org/10.7592/EJHR.2022.10.4.707.

Tunc, T. E. (2012). Less sugar, more warships: food as American propaganda in the first world war. War in History, 19(2), 193-216. https://doi.org/10.1177/0968344511433158.

Veremis, T. M. (2021). Venizelos: the making of a Greek statesman, 1864-1914. Southeast European and Black Sea Studies, 21(3), 503–504. https://doi.org/10.1080/14683857.2021.1959160.

Yanarşık, O. (2017). Rise of islamophobia in Germany, France and Switzerland After 9/11. Ombudsman Akademik (7), 101-125. https://doi.org/10.32002/ombudsmanakademik.440217.

Webler, H., Rinke, E.M. ve Löb, C. (2016). Should we be Charlie? A deliberative take on religion and secularism in mediated public spheres. Journal of Communication, 66(2), 314–327. https://doi.org/10.1111/jcom.12213.

İnternet Kaynakları

(2021, 11, 11). Endstatıon Rechts: https://www.endstation-rechts.de/news/guten-heimflug-plakate-laut-gerichtsurteil-nicht-volksverhetzend

(2021, 11, 12). İmago.imajes.de: https://www.imago-images.de/st/0051411426

(2022, 12, 02). Dailysabah: https://www.dailysabah.com/europe/2015/09/14/charlie-hebdo-mocks-the-drowned-syrian-toddler-aylan-kurdi

(2022, 12, 02). Dessinezcreezliberte: https://dessinezcreezliberte.com/fiches-decryptage/migrants-aylan-kurdi/

(2022, 12, 02). Forumaugsburg: https://www.forumaugsburg.de/s_3themen/Antifa/040611_npd/index.htm

(2022, 12, 02). Gaiadergi: https://gaiadergi.com/charlie-hebdonun-aylan-kurdi-karikaturune-tepkiler-giderek-buyuyor/

(2022, 12, 02). Metrotime: https://www.metrotime.be/fr/actualite/charlie-hebdo-defend-ses-caricatures-controversees-sur-le-petit-aylan-et-les

(2024, 12, 07). Zeit.de: https://www.zeit.de/2024/31/ausreisezentrum-asylbewerber-abschiebung-brandenburg-dietmar-woidke

İndir

Yayınlanmış

2024-12-18

Nasıl Atıf Yapılır

KARANFİL, S. (2024). Sanat ve Irkçılık: 2001 Sonrası Avrupa’da Irkçılık Temsilleri. PEARSON JOURNAL, 8(30), 1856–1874. https://doi.org/10.5281/zenodo.14364789