Geçmişten Geleceğe İki “Metropolis” Metropolis Antik Kenti ile Sinemadaki “Metropolis” Kenti Arasındaki Benzeşimin İncelenmesi
Özet Görüntüleme: 36 / PDF İndirme: 8
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13683961Anahtar Kelimeler:
Metropolis, Sinema , Antik Çağ, Kent, Bilim-kurguÖzet
Bilim Kurgu Sineması’nın en önemli örneklerinden biri olan 1926 tarihli Fritz Lang filmi “Metropolis”, ismini aldığı Anadolu’daki Metropolis kentiyle bazı ortak unsurları paylaşır. Yönetmen Fritz Lang, “Geçmişte Gelecek Vardır” sözüne öykünürcesine, antik çağdan ödünç aldığı unsurlarla, izleyiciyi gelecekteki bir kente yolculuğa çıkarmıştır. Her şeyden önce, “Metropolis” antik çağın yaşam stili olan planlanmış kenti geleceğe yansıtmıştır. Filmde, şeffaf kapsül şeklinde, hi-tech gelecek kentleri değil, Eski Yunan Tapınakları’na benzer, yatay veya düşey elemanlar barındıran yapılar tasarlanmıştır. Buharla çalışan fabrikalar, şehirdeki konstrüktivist yapılar, Katakomb, Moloch Makinası, Katedral ve mahallelerin tasarımları hemen hepsi antik çağdan kalan grid planlı rasyonalist kentleşme politikasını yansıtır. Ayrıca filmin başrolündeki Dişi Robot'un dış görünümü, Metropolis antik kentinden çıkan Hygeia ve Ares betimlemeleriyle benzerlik gösterir. Nitekim sinema tarihinin takip eden dönemindeki robotlar, yapay zekalarının yanı sıra insansı özelliklerini, en azından organik parça taşımaları açısından daha fazla oranda barındırmışlardır. Çalışmamızda, gerek görsel gerekse içerik anlamında İzmir’in Torbalı ilçesindeki Metropolis kenti ile filmdeki Metropolis Kenti arasındaki bağlantıyı görsellik ve içerik gibi farklı unsurlar paralelinde inceliyoruz.
Referanslar
Aybek S., Ekin Meriç A., Öz A. K. (2009) İonia’da Bir Ana Tanrıça Kenti Metropolis, İstanbul: Homer Kitabevi.
Batur Y. (1998) Bilimkurgu Sineması’nda Şiddet ve İdeoloji, Ankara: Kitle Yayıncılık.
Belcher D. (2022) “Clocks Often Played Ominous Role in German Films”, The New York Times, https://www.nytimes.com/2022/02/17/fashion/watches-clocks-german-films-metropolis.html, New York (24.08.2022)
Boudou, J. (2003) Bilim Kurgu, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları .
Dreyer B., Engelmann H. (2003) Die Inschriften von Metropolis, Bonn: Dr. Rudolf Habelt GmbH
Erdem, T. (1999) “Sahi, bu yazının başlığı neydi?”, Sinema Dergisi, İstanbul: Merkez Yayıncılık.
Film Market (1984) “Fritz Lang’ın Metropolis’i Yeniden Gündemde”, Film Market Dergisi-15.7.1984, İstanbul: Film Market Yayınları.
Focus Dergisi ( 1996) “Ne Olacak Bu Evren’in Hali?”, İstanbul: Gelişim Yayıncılık.
Focus Dergisi (1997) “Yeni Nesil Robotlar”, İstanbul: Gelişim Yayıncılık.
Hürriyet Gazetesi (2001) “Uzay Mühendisleri Filmden Esinlenmiş”, Hürriyet Gazetesi-22 Eylül 2001, İstanbul: Hürgün Yayıncılık.
Meriç R. (2003) Metropolis: Ana Tanrıça Kenti, İstanbul: Homer Kitabevi.
Moravec H. (1993) “David Turin’le Söyleşi”, Mondo 2000 Dergisi-Sayı: 11, Roma: Mondo 2000.
Oskay Ü. (1979) Popüler Kültürün Toplumsal Ortam ve İdeolojik İşlevleri Üzerine, Ankara: SBF BYYO Basımevi
Springer C. (1998) Elektronik Eros, İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Sutton S. (2022) “Is Metropolis a Cyberpunk?”, Quora Dergisi-15.06.2022, https://www.quora.com/Is-Metropolis-a-cyberpunk, (17.08.2022).
Tempo Dergisi (1994) “Blade Runner”, Tempo Dergisi -Dünya Sinema Tarihi Eki-3.2.1994, İstanbul: Hürriyet Yayıncılık.
Toop D. (1992) “Throbbery with Intent”, Wire Dergisi -Ocak 1992, Londra: Herald Publishing.
Uluslararası İzmir Film Festivali Kataloğu (1998) “Metropolis”, İzmir: Güzel Sanatlar Eğitim ve Kültür Vakfı
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 PEARSON JOURNAL
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.