Türk Sineması’nda Müzik Kullanımı
Özet Görüntüleme: 256 / PDF İndirme: 77
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11625934Anahtar Kelimeler:
Film Müziği, Türk Sineması, Progresif Müzik, Leitmotif, Türk MüziğiÖzet
Bir sanatlar toplamı olan Sinema, tarihi boyunca Müzik’ten de yararlanmış, bu unsuru anlatının bir aracı olarak kullanmıştır. Müzik, Dünya Sineması gibi Türk Sineması için de önemli bir işlev yüklenmiştir. Türkiye’de film müziği, Muhsin Ertuğrul’un filmlerine Türk Beşleri’nin yaptığı bestelerle başlamış, Türk Müziği’ne ait türlerle sürmüş, progresif müzikle gelişmiş, kullanılan türler, zamanla Türk Hafif Müziği’nden etnik müziğe kadar çeşitlenmiştir. Tarihi boyunca, Türk Müziği’nin çeşitli türlerini, gerek özgün halleriyle, gerekse, modernize ederek kullanan Film Müziğimizde, Batılı Türler ise ancak sınırlı sayıda örneklerle temsil edilmişlerdir. Ayrıca, Türkiye’de film müziğinin yadsınmış bir unsur olduğu araştırma sonucu elde edilen bulgulardandır. Çalışma’da Türk Sineması’nın çeşitli evrelerinde müziğin ne şekilde kullanıldığı, bu sanat dalında yaratılan eserler, dönemler ve anlayışlar incelenmiştir. Araştırma’nın amacı ise, Türk İnsanı’nın bir gurur kaynağı olan müziğin, Sinema’da izlediği yolun bir haritası çıkarılarak, gelecekte bu konuda neler yapılması gerektiğinin belirlenmesi ve bu dalda çalışacaklara yol gösterilmesidir. Araştırmanın yöntemleri, izlenen filmlerin değerlendirilmesi, film müziklerinin dinlenmesi, konu hakkında yazılan kitap, dergi, gazete ve akademik makalelerinin okunmasıdır. Kapsamı, Türk Sineması’nın başlangıçtan günümüze bütün dönemlerini içeren araştırmada, dönemlerin karakteristiğini yansıtan eserler örnek olarak verilmiştir.
Referanslar
Adam Dergisi. (1975) “Barış Manço Röportajı”. Eylül 1975 Sayısı. İstanbul: Veb Ofset İleri Matbaacılık A.Ş.
Atkinson, T. (1982) “Scoring With Synthesizers”. American Film Dergisi (Eylül 1982 Sayısı). New York: Bloomsbury Publishing
Betton, G. (1993) Sinema Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları – Cep Üniversitesi
Çağlayangöl, K. (2005) “Ömür Gidel Röportajı”. Ege Life Dergisi. İzmir: Ege Life Matbaacılık
Çetin, F. (2011) “Çağan Irmak Sustu, Oyuncuları Konuştu”. Sinema Dergisi (Ocak-2011 Sayısı). İstanbul: Merkez Yayıncılık
Connoly, R. (1991) “Memory set to the Sound of Music”. Londra: Independent Gazetesi
Domurcaklı, (2018) “C. Baudelaire Şiiri Işığında Nuri Bilge Ceylan Sineması’nda Melankoli”. Turnalar Dergisi. Temmuz, Ağustos, Eylül-2018. İstanbul: Kibatek
Erdoğan, İ. (2006) “Türk Sineması ve Film Müziği”. http://irfanerdogan.com/sinema/t%FCrksinemavem%FCzik.pdf. (01.11.2022)
Erdoğan, İ. Solmaz, P. (2005) Sinema ve Müzik. İstanbul: Erk Yayınları
Eren, M.E. (2007) “Acı Verici ve Naif”. Sinema Dergisi-Haziran 2007. İstanbul: Merkez Gazete ve Matbaacılık
Eren, M.E. (2011) “Yeşilçam Klasikleri-Kızılırmak-Karakoyun”, Sinema Dergisi (Ocak-2011 Sayısı). İstanbul: Merkez Yayıncılık
Herrmann, B. (1992) “Bernard Herrmann on Film Music”. Bernard Herrmann Film Scores CD’si Kortoneti. New York: Milan Entertaintment Inc
Koç, M. (2018) “Aşk Romanları’nın Unutulan Yazarına Aşk Olsun!”. Yaba Dergisi. Ocak-Şubat-Mart 2018 (106.Sayı). İstanbul: Yaba Yayınları
Kocabaş, E. Türk, S. (2003) Müzik ve Zihnin Gizemleri: “Felsefe ve Sanattan Müziğe Doğru Güvenli Adımlar”. İstanbul: Altın Kitaplar
Ofluoğlu, M. (1995) Dünya Bir Sahnedir. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları
Onaran, A.Ş. (1994) Türk Sineması (1.Cilt). Ankara: Kitle Yayınları
Özdemir, S. Beşiroğlu, Ş. (2009) “Türk Müziğinin Popülerleşme Sürecinde Film Müzikleri ve Saadettin Kaynak”. İtü dergisi/Sosyal Bilimler/ Cilt:6, Sayı:1. İstanbul: İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü
Özuyar, A. (1999) Sinema’nın Osmanlıca Serüveni. Ankara: Öteki Yayınevi
Teodorakis, M. (2005) Sanatsal İnancım. İstanbul: Afa Yayınları
Timm, L. (2003) The Soul of Cinema-An Appreciation of Film Music. New Jersey: Prentice Hall
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 PEARSON JOURNAL
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.